Integrale aanpak

Marketing neemt de opdrachtgever als uitgangspunt. Uit welbegrepen eigen belang. Om als opdrachtnemer gekozen te worden. Zo simpel is het: een opdrachtgever die kan kiezen uit twee aanbieders – één die de klant voor laat gaan en één die zichzelf voorop stelt – is snel klaar. Die kiest de eerste. Wie zichzelf voorop stelt, heeft de grootste moeite te verkopen wat hij kan maken. Wie zich in de klant verdiept, maakt wat hij kan verkopen.

De theorie is eenvoudig. De praktijk weerbarstig. Om als branche deze slag te maken is niets minder nodig dan een cultuuromslag. Op bedrijfsniveau is vooral een integrale benadering van belang. Het heeft geen zin een mooi plan te ontwikkelen, als dat in de kast belandt. Het heeft ook geen zin prachtige beloftes te communiceren als de bewijsvoering niet op orde is. Het gaat pas werken als strategie, organisatie, implementatie en communicatie zijn afgestemd op elkaar en op de markt. Dan is de zaak rond.

Marktonderzoek levert input voor de strategie. Die wordt uitgestippeld, georganiseerd, gecommuniceerd en uitgevoerd. Dat bepaalt de klanttevredenheid. Onderzoek laat zien hoe het daar mee staat en waar het aan schort. Daarmee is de cirkel rond. Marketing is een continuproces. Waarin iedereen in de organisatie een rol heeft. Je achterhaalt de gewenste beloftes, doet ze, maakt ze waar, of je stelt collega’s in staat één van drieën te doen. Of je nou met tien, honderd, duizend of tienduizend man bent, het draait om de klant.

placeholder670x410

Onze klanten